Salò o le 120 giornate di Sodoma / Salo Ya Da Sodom'un 120 Günü (1975)
Yönetmen'in 68 yapımı Teorema filmi üzerine birçok tartışma yaratılmıştı ancak bunlar bu örnekte had safhaya ulaştı. Hatta ve hatta yönetmenin filmi tamamladıktan sonra esrarengiz bir cinayete kurban gittiği bilgisi var (son filminin İtalya dışındaki ilk gösterimi sırasında).
Film, Pasolini'nin üçleme olarak planladığı ölüm temalı filmlerin ilkini oluşturuyor. De Sade'nin eserinden uyarladığı filmde Musollini'nin faşist dönemini sadist öğelerle birlikte işleyerek sunuyor. Eserin aksine denebilcek düzeyde eleştirilerini faşist öğeleden klise yerine daha çok devlete ve onun kurumlarına yöneltiyor. Kişisel yaşanmışlıklardan mıdır bilinmez getirdiği eleştirinin şiddeti büyük oluyor, tabi tepkiler de olağan şekilde çok ağır boyutlara varıyor.
En rahatsız edici filmler listelerinde baş köşedeki yerini almıştır hep. Pasolini her ne kadar anlatmak istedikleri doğrultusunda uç bir yöntem seçiminde bulunsa da içerdiği metaforlar her daim geçerli olabilecek özellikte olduğu için değerlidir.
Sinemaseverlere tavsiyem; izlemeden önce biraz araştırma yapın, okuyun ondan sonra izleyip izlemeyeceğinize karar verin zira pişman olabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder